Сто добри неща
Теснолинейката Добринище-Септември
Теснолинейката Добринище - Септември е ретро спомен от миналото, туристическа атракция и единствена пътна артерия за 100 хиляди българи, живеещи в многобройни планински села, пръснати из Рила и Родопите.
Построена е в периода от 1921г. до 1943г. от германски инженери и свързва икономически Тракийската низина и Пиринския край. По план трябвало да стигне до Неврокоп, днешният град Гоце Делчев и от там до Бялото море, но за съжаление това не се сбъднало.
Дължината на трасето е 125км., преминава се по дефилето на река Чепинска и през 35 тунела. Най-високата гара е Аврамово /1267м.н.в./. Седем са общините по маршрута.
Местните хора обичат своята теснолинейка.
Благодарение на нея, учениците ходят на училище във Велинград, Разлог и Банско, жените разнасят мляко, масло и сирене до фермерските пазари и връщат обратно необходими стоки за домакинството. Интересното е, че след толкова много години още се разказват комичните истории за първото посрещане на влака, който хората си представяли като голямо животно и го чакали на гарата със слама, вода и черги за покриване на „изпотеното му тяло”.
През зимата при често падащите обилни снегове, влакът е единственият сигурен превоз през прохода Юндола.
През лятото гостите на популярните туристически дестинации: Велинград, Разлог, Банско и Добринище, използват теснолинейката, за да посетят градчетата Белица и Якоруда, да се изкачат до Аврамово, да се порадват на девствената красота на Рила и да си направят пикник.
Районът е известен с екологичночистите си храни, горски плодове, гъби и билки. Пътуващите могат да се потопят в различния и застинал в своя бит от столетие свят на българите- мюсюлмани, живеещи в този край.
Есента е особено красива, гледана през прозорците на влака.
Богата на цветове гора, непристъпните скали надвиснали над Чепинската река, поляните на Юндола, а после високите върхове на Пирин отдавна са се превърнали в обекти на фотографски интерес.
Теснолинейката е новото предизвикателство за почитателите на планинското колоездене, които се състезават с машината по паралелния на жп- линията път.
На гарата в Банско почитателите на влаковете могат да видят автентичен парен локомотив. Той е в пълна изправност и се пуска в движение като туристическа атракция за предварително организирани групи.
С теснолинейката се пътува бавно.
5 часа са необходими от началната до крайната точка на линията. В миналото това било приятно изживяване със светски привкус, защото влакът имал ресторант с червени пътеки и стюардеси. Но това няма чак такова значение днес, пред възможността за среща с различни хора и истории, за общуване и опознаване на България.