Празници и традиции
Защо кулинарен туризъм
Храната е основния фокус и най-важната атракция при всяко пътуване!
Кулинарният туризъм е бързо развиваща се и свежа тенденция в световен мащаб.
Защото всички ние се храним и без това не можем. И все пак това е дейност, която е с най-голям потенциал да направи дългосрочно въздействие върху посетителите.
Кулинарното изкуство е единствената форма на изкуство, която говори на всички пет човешки сетива /зрение, слух, обоняние, вкус, допир/
Почти 100% от туристите обядват, когато пътуват. А всяка възможност за хранене е шанс за опознаване на местната храна, хора и традиции.
Кухнята и кулинарията са единствената атракция, която е на разположение през цялата година, при всякакви климатични условия, по всяко време на деня и по празници.
Хрането е винаги в топ 3 на любимите туристически дейности.
Интересът към кухнята по време на пътуване не е само до определена възраст, пол или етническа група, това е за цял живот.
Кулинарните туристи са „изследователи”. Всяка кухня има потенциал да създава ново откритие с всяко хранене.
Кулинарният туризъм е инструмент за икономическо развитие на общността.
Кулинарният туризъм не е претенциозен или изключителен. Тук не става въпрос за ресторанти, които са спечелили 4 звезди или за изключителни винарни. Кулинарният туризъм е всеобхватен и представя най-различни видове храни, напитки и опит. Той е уникален и запомнящ се, без значение къде се извършава.
Кулинаринят туризъм е пресечна точка на две привидно несвързани понятия, които се комбинират, за да дадат силен стимул на бизнеса и местните общности.
World Food Travel Association
Светованата асоциация за кулинарен туризъм /World Culinary Tourism Association/ промени своето име през 2013г. на World Food Travel Association.
Основните причини за промяната са две и те се коренят в термините „кулинарен” и „туризъм”, които по някакъв начин според създателите на организацията, ограничават и заблуждват почитателите на вкусната храна по отношение на дейността на световната организация. Новият термин, който се възприема е “food travel”. Аргументите на ръководството се свеждат до следното:
Преди всичко думата „кулинарен” често се свързва с едно по-високо и гурме ниво на търсенията от страна на хората. Всъщност гурме туризмът е само една част от широкото поле на кулинарния туризъм или “food travel” най-общо казано. Освен това статистиката показва, че само 8,1% от цялата общност на почитателитe на вкусната храна се самоопределят като гурмани. Приемайки термина ‘’food travel”, създателите на асоциацията смятат, че така по-ясно и по-коректно се отразяват всички интереси, бизнеси и форми на изява, засягащи пътуванията и вкусната храна. Те подчертават, че акцентът на организацията е повече към автентичното, здравословното, местното и не толкова към цената и ексклузивността на предложенията в нейното пространство.
Тенденциозното възприемане на думата „туризъм” и дори нейното неразбиране като понятие по света. Много хора, чувайки „туризъм” както е и в старото име на асоциацията / World Culinary Tourism Association/ остават с впечатлението, че асоциацията развива международни кулинарни турове или нещо подобно, което въвежда в заблуждение. Асоциацията е неправителствна организация, спомагащо за развитие и популяризирането на автентичните и национални кухни, както и на вкусните места по света чрез своята мултинационална членска общност и партньорствотно на журналистическата гилдия по света.
Послепис:
Що се отнася за нас създателите на сайта за кулинарен туризъм в България, ние нямаме притеснения при използването на теримина „кулинарен туризъм”, който според нас обединява всичко хубаво, традицонно и модерно, локално и интернационално, ресторанти и производители под шапката на вкусната и здравословна храна. Така че, ние ще продължим да го използваме.